OnLog logo

CBK fikk sitt drømmelager

Etter å ha slitt i mange år med svært upraktiske lagerfasiliteter har CBK Distribusjon AS etablert et nytt på Berger der de har fått tredoblet lagerkapasiteten.

CBK Bygg Foto Henning Ivarson

Foto: Henning Ivarson

Selskapet startet imidlertid prosessen med it-integrasjon for sent og en stund var det fare for at oppstarten av deres nye automatiserte lager ville bli forsinket. Men ved å satse på programvaren DreamWare fra OnLog AS kom de både i mål i tide og oppnådd betydelige gevinster med systemet som knytter både Multicase, AutoStore og Consignor sammen, i tillegg til å styre det manuelle plukket.

CBK er en av landets ledende importører og distributører av AV-produkter, nettverksutstyr, kabler, komponenter og tilhørende utstyr. I tillegg til å ha en rekke agenturer, selger selskapet også AV- og infrastrukturprodukter under sine egne to merkevarer Stoltzen og LinkIT. Selskapet selger kun indirekte og går gjennom deres 1600 forhandlere til alt fra store systemintegratører som for eksempel Atea til mindre it-forhandlere, installatører og noen elektrogrossister.

– Vi har funnet vår nisje og innenfor ferdigpatchede kabler og adaptere er vi nok nummer én i landet, forteller Severin Aarnes, Commercial Manager i CBK Distribusjon AS.

Et annet stort segment er møteromsdisplay som selskapet distribuerer for både Phillips og Hisense, og selv om Phillips har flere distributører anslår Aarnes at de her har godt over 80 prosent markedsandel. Selskapet har hatt god vekst de senere årene og mye av årsaken til suksessen forklarer Aarnes med organiseringen de har valgt med å ha nesten utelukkende produktsjefer.

– De har sin lille butikk i butikken og styrer både innkjøp, sortiment, lagerføring og sin egen kundeportefølje innenfor sitt område. På den måten har de både inngående teknisk kompetanse på produktene og en unik kompetanse på hele verdikjeden. Dermed kan kundene ringe direkte til dem og få raskt svar på alt de lurer på, sier Aarnes, som begynte i selskapet for ti år siden. Inntil nylig var han selskapets innkjøps- og logistikksjef, men innehar nå den nyopprettede stillingen som Commercial Manager hvor han har ansvar for overordnet varesortiment, forretningsutvikling og noen større strategiske kunder. Han forklarer at den nye organiseringen skyldes at veksten i selskapet resulterte i for mye ansvar på bare én person.

Kilde og resten av artikkelen kan leses her: https://www.tungt.no/article/v...

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss her.

E-post: ragnhild@onlog.no Telefon: 97951097